Stålindustrin värvar bergsteknologer

Slaget om framtiden och konkurrenskraften kommer vinnas av de som säkrar kompetensförsörjningen. Materialvetare och bergsingenjörer är och har alltid varit viktiga för Sveriges stålföretag. Ikväll den 3 april arrangerar Jernkontoret tillsammans med ett antal företag en företagskväll på KTH för att berätta om allt det som stålindustrin har att erbjuda.

Från företagskvällen i Hardox 2017. Foto: Souzan Hammadi.

– De här studenterna sitter på en spetskompetens som är oerhört viktig för stålindustrin, och den kompetensen vill vi ta till vara. Konkurrensen om de här medarbetarna är hård, men vi har mycket att erbjuda för den som söker en utmanande och stumlierande arbetsmiljö och som vill vara med och utveckla framtidens svenska stålindustri, säger Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret.

Under onsdagskvällen möter drygt 50 bergsteknologer vid KTH:s civilingenjörsprogram i Materialdesign åtta ingenjörer som tidigare läst Materialdesign. I år kommer ingenjörerna från Sandvik, Erasteel, Urbangreen, Hydro, Outokumpu Stainless, Swedish Standards Institute (SIS) och Electrolux. Företagskvällen inleds med ett panelsamtal och avslutas med middag och mingel i teknologernas klubblokal Hardox på KTH.

Kvällen är en uppskattad och återkommande aktivitet som syftar till att ge en bred och inpsirerande bild av ingenjören i yrkeslivet under lättsamma och trevliga former. Jernkontoret som är arrangör och sponsor betonar hur viktiga teknologerna är för stålföretagens utveckling och hoppas att flera teknologer ska välja teknisk materialvetenskap i sitt kommande masterval.

Studenterna Louise och Julia berättar om sin utbildning på Bergs.