Fredrik Höeg ny chef för ekonomi och administration på Jernkontoret

Idag den 1 februari tillträder Fredrik Höeg som ny chef för ekonomi och administration på Jernkontoret. Han kommer närmast från rollen som ekonomichef på Triumph Motorcycles AB men har också tidigare erfarenhet från valstillverkaren Åkers.

Fredrik Höeg blir ny chef för ekonomi och administration på Jernkontoret. Foto: Privat och Pia Nordlander.

Fredrik Höeg tillträder idag den 1 februari som chef för ekonomi och administration på Jernkontoret. Han ersätter ekonomiansvarige Håkan Öjerbring som kommer att gå i pension under våren. Samtidigt gör Jernkontoret en organisatorisk förändring som innebär att Fredrik Höeg även tar över rollen som chef för avdelningen för ekonomi och administration, vilken tidigare innehades av vd Annika Roos. I tjänsten ingår övergripande ansvar för ekonomi, IT, administration, reception, fastighet och konferensverksamhet. Fredrik kommer också att ingå i Jernkontorets ledningsgrupp.

– Detta är en bred roll med många viktiga ansvarsområden. Jag ser fram emot att sätta mig in i arbetet och lära känna Jernkontoret och alla nya kollegor. Sen är det såklart kul att få återvända till stålindustrin, en bransch som lyckas kombinera lång tradition med att ligga i utvecklingens absoluta framkant, säger Fredrik Höeg.

Fredrik Höeg kommer närmast från en roll som ekonomichef på Triumph Motorcycles AB och dessförinnan som ekonomichef på Sophiahemmet. Fredrik har också tio års erfarenhet från stålbranschen med olika ekonomibefattningar inom Åkers AB, en tillverkare av valsar för varm- och kallvalsning.

– Vi är glada att Fredrik Höeg ansluter Jernkontoret och kan bidra till vårt arbete med sina erfarenheter. Avdelningen för ekonomi och administration är mycket viktig för vår verksamhet, med duktiga medarbetare som redan idag gör ett fantastiskt arbete att stötta hela vår organisation, säger Jernkontorets vd Annika Roos.