Worldsteel: Fortsatt ökad global efterfrågan på stål

Den 14 oktober publicerade World Steel Association (Worldsteel) prognoser för stålefterfrågan 2019 och 2020. Den globala efterfrågan på stål väntas förbli motståndskraftig, trots global ekonomisk osäkerhet. Stålefterfrågan drivs främst av Kina och tillväxtekonomierna.

Kinesiskt stålbehov tros öka 2019 delvis tack vare en stark byggsektor.

Enligt Worldsteel Short Range Outlook October 2019 förväntas global stålefterfrågan öka med 3,9 procent till 1 775 miljoner ton under 2019 och öka med ytterligare 1,7 procent och nå 1 806 miljoner ton under 2020.

Worldsteel förutspår att efterfrågan på stål i Kina under 2019 kommer att växa till 900 miljoner ton. I resten av världen väntas efterfrågan att uppgå till 875 miljoner ton. Under år 2020 förväntas det kinesiska stålbehovet växa med 1,0 procent, medan stålbehovet i resten av världen väntas växa med 2,5 procent.

Prognosen offentliggjordes under Worldsteels General Assembly i Monterrey, Mexiko, under tisdagen denna vecka.

– Prognosen antyder att den globala efterfrågan på stål kommer att fortsätta växa under 2019, främst på grund av Kina. Det är mer än vi förväntat oss under dessa utmanande tider. I resten av världen går efterfrågan i sidled med en ökning på 0,2 procent under 2019, sa Al Remeithi, ordförande för Worldsteel Economics Committee.

Även de svenska stålföretagen förväntas känna av konjunkturavmattningen och den handelspolitiska oron.

– Trots en avmattning i konjunkturen och en betydande handelspolitisk oro ser vi att efterfrågan på stål fortsätter att öka globalt. Världen behöver stål, men efterfrågan ökar inte överallt just nu och i det läget känns det bra att avancerat svenskt specialstål normalt exporteras till fler än 140 länder, sa Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret och medlem i Worldsteel Economics Committee.

Se även: Pressmeddelande från World Steel Association, 2019-10-14

Efterfrågan på stål 2019-2020, från Worldsteel Short Range Outlook October 2019.