Studenter i kö till CRE8 the Future

Måndagen den 2 oktober stängde anmälan till stålindustrins Framtidsstipendium 2017 – CRE8 the Future. Över 100 studenter har anmält sig och ingår i urvalet för att delta på tävlingsdagen den 26 oktober i Stockholm.

– Det är roligt att se det stora intresset som stipendiet fått i år. Jag tror att själva upplägget, att lösa ett verkligt företagsproblem på begränsad tid, är en lockande utmaning för många, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Framtidsstipendiet om 400 000 kronor delas ut till det studentlag, med 4-5 deltagare, som på begränsad tid presenterar en lösning på ett verkligt företagsproblem för en jury. Själva pitchen för juryn är en viktig del av tävlingen och varje studentlag kommer att få en inledande pitchträning av Drivhuset i Karlstad som tidigare arbetat fram konceptet ”CRE8” tillsammans med Karlstads universitet. Juryn består av Claudia Olsson, vd på Exponential AB och utsedd till Young Global Leader av World Economic Forum, Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret och representanter från medverkande stålföretag.

− Vi vill skapa en kreativ process med hjälp av stipendiet. Stålindustrin är innovationsdriven och den globala konkurrensen stenhård. Vi behöver kunna attrahera riktigt bra medarbetare för att fortsätta leda teknikutvecklingen, säger Gert Nilson.

Antalet platser i tävlingen är begränsad och därför gör nu juryn ett urval bland de ansökande lagen. De lag med störst disciplinär mångfald kommer att erbjudas plats i tävlingen den 26 oktober. På måndag den 9 oktober får de som ansökt besked.

Kontaktperson:

Gert Nilson, teknisk direktör