Stålklänningar hem till Munkfors

Efter en fyra månader lång världsturné kommer de nu välkända stålklänningarna hem till Munkfors lördagen den 13 maj. Modedesignern Naim Josefi besöker då den värmländska bruksorten för att visa upp sina tre klänningar i stål – den vita, den svarta och den blåa. En av klänningarna kommer att stanna kvar i Munkfors för att ställas ut på Voestalpine Precision Strip, som tillverkat stålet i klänningarna.

Vit, blå och svart stålklänning från Fashion Week Stockholm. Till visningen i Munkfors kommer alla att vara helt beströdda med stålpaljetter. Bilder: Fashion Week Stockholm.

Josefi fick kontakt med Munkfors-företaget via Jernkontoret när han letade efter stål som var så tunt att han kunde göra en klänning av det.

− Stål har alltid intresserat mig, det har många möjligheter och är hundra procent återvinningsbart och att vi är så duktiga på stål i Sverige att jag alltid kan få tag på "närodlat" gör förstås inte saken sämre, säger Naim Josefi.

Från Munkfors fick Josefi prover på riktigt tunt stål. Han fastnade för det som var 22 mikrometer, alltså 0,022 mm, tjockt. Det är en fjärdedel av ett normalt hårstrå men fortfarande dubbelt så tjockt som det tunnaste stål man kan göra i Munkfors. Men Josefi var inte nöjd. Han ville också ha stålet i blåa och svarta nyanser. Hur man kan oxidera stål till olika färger är väl känt men hade aldrig varit gjort på så tunt stål tidigare. Utvecklarna i Munkfors löste dock uppgiften och Naim Josefi kunde ta fram en "kollektion" av stålklänningar i olika färger.

Populära på röda mattan

Klänningarna visades första gången på Fashion Week Stockholm i slutet av januari. Det väckte ett sådant intresse att skådespelerskan Bahar Pars beställde en egen stålklänning till Oscarsgalan. Artisten Little Jinder bar den vita på den svenska Grammis-galan och programledaren Clara Henry valde att bära den blåa stålklänningen i Melodifestivalens final. Även det kinesiska moderådet gillade vad de såg i Stockholm och bjöd in Naim Josefi att upprepa visningen från Stockholm i Peking i slutet av mars. Där mötte den stort intresse och inslag visades i alla större TV-kanaler i Kina. Den 22-23 april visades den blåa klänningen på Tekniska museet i Stockholm, tillsammans med de 3D-printade Lady Gaga-skor Josefi skapade tillsammans med Sandvik 2015.

Men nu är det alltså dags för stålet i klänningarna att komma hem till Munkfors. Visningen kommer att ske i "Martängen" – Martinugnen från 1877 som är den äldsta och bäst bevarade i Sverige och en av få bevarade i världen. Personalen vid verket får en särskild visning tillsammans med inbjudna gäster, sedan får allmänheten chansen att se hypermodernt stålmode i en klassisk och välbevarad industrimiljö.

Läs mer: Svenskt stål på catwalken

Kontaktpersoner:

Anna-Karin Nyman, kommunikationsdirektör