Bergsingenjör får Kami-priset om en miljon kronor

Ulf Engström vid Höganäs AB tilldelas 2015 års Kami-pris om en miljon kronor för utveckling av processen ”från järnpulver till högpresterande pulverstål” och för spridning av denna teknik till kunder över hela världen. Ulf Engström är teknisk chef för Höganäs Region Asien.

Det är femte gången som det av Kami forskningsstiftelse instiftade ”Kami-priset till framstående stål- och metallforskare” delas ut.

– Syftet med Kami-priset är att det ska rikta uppmärksamheten på de institutioner, företag och medarbetare som bidragit till forskning och utveckling inom stål- och metallbranschen. Priset ska även stärka intresset för tekniska yrkesval, för utbildning och forskning inom svensk stål- och metallindustri och för industrirelevanta forskningssatsningar, säger Krister Källström, professor och vd för Kami Forskningsstiftelse med anledning av offentliggörandet av 2015 års Kami-pristagare.

Ulf Engström är född 1949 och blev bergsingenjör vid KTH 1976. Han arbetade några år vid Institutionen för värme- och ugnsteknik vid KTH och fullföljde under denna tid en serie doktorandkurser. År 1977 anställdes Ulf vid Höganäs AB och har därefter varit detta företag trogen hela sitt yrkesverksamma liv. Han har under decennier varit drivande i företagets forskning och utveckling av järnpulver som har sådana egenskaper att det lämpar sig för produktion av högpresterande detaljer av pulverstål. Jämsides har han varit starkt engagerad i spridning av nya tekniska innovationer till kunder över hela världen.

Höganäs omsätter 6-7 miljarder kronor årligen och huvudprodukten är järnpulver för sinterstål, med kunder främst inom bilindustrin. Synkroniseringsdetaljer, nav och ringar, samt olika kugghjul i växellådor, liksom kedjekugghjul, balanskugghjul, ventilstyrningar och vevstakar i motorer är exempel på användningsområden.

Järnpulvret pressas till den komponent man vill ha t.ex. ett kugghjul. Sedan sintras komponenten vid strax över 1 100 °C. I vissa fall kyls den snabbt för att härdas direkt. Resultatet blir pulverstål, också kallat sinterstål, med de egenskaper och dimensioner som krävs för respektive applikation. Det är viktigt att lyckas med komponentens dimensioner eftersom det minimerar mekanisk efterbearbetning.

Bilindustrin använder pulverstål i stor skala. Moderna bilar innehåller i genomsnitt nio kilo pulverstål per bil i Europa och Asien, och upp till 20 kilo per bil i Nordamerika. Förutom draghållfasthet och hårdhet är utmattningshållfasthet och slitstyrka viktiga egenskaper. Motorn och växellådan i bilen bör ju med god marginal hålla bilens hela livslängd.

Bland de fem konkurrenter på järn- och stålpulver som finns i världen är Höganäs ledande på det tekniska området. Företaget har dessutom en mycket god förmåga att förmedla nya tekniska innovationer till marknaden.

Pristagaren intervjuas i morgondagens utgåva av Dagens industri.

Kami-priset delas ut vid Bergshandteringens Vänner årsmöte kl 09.00 den 24 januari i Conventum Kongress, ingång F, Olof Palmes Torg, Örebro.

Ytterligare information:

Ulf Engström, +86 1502 1520 589, ulf.engstrom@hoganas.com

Juryn för Kami-priset:
Krister Källström, vd för Kami Forskningsstiftelse,
professor i material- och bearbetningsteknik, 070-565 22 43
Gert Nilson, teknisk direktör i Jernkontoret, 070-253 01 14
Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret, 070-638 20 22
Anders Ullberg, styrelseordförande för Boliden och Studsvik, tidigare vd för SSAB, 070-632 63 71

Fotografi bifogas. Foto: Höganäs AB

Kami-priset om en miljon kronor utdelas årligen till en forskare som lagt grunden till en kommersiellt framgångsrik teknisk utveckling inom svensk stål- och metallindustri. Priset har instiftats av Kami Forskningsstiftelse. I sin utformning och uttagningsprocess har Kami-priset förberetts i samarbete mellan Kami Forskningsstiftelse och Jernkontoret, den svenska stål-industrins branschorganisation, som i samråd också tillsatt prisjuryn.