EU:s nya CBAM-förslag är otillräckliga

EU-kommissionen har presenterat nya förslag för gränsjusteringsmekanismen för koldioxid, CBAM, som ska omfatta fler produkter, reglera export och motverka kringgående av lagstiftningen. De lagda förslagen är tyvärr otillräckliga både i vilka produkter de omfattar och i hur ersättningarna kopplas till företagens exportvolymer.

Jernkontorets energi- och miljödirektör Helén Axelsson.

EU-kommissionen har presenterat förslag på kompletterande regelverk för gränsjusteringsmekanismen för koldioxid (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM). CBAM prissätter koldioxid på importen av utsläppsintensiva varor, som exempelvis stål, i syfte att säkerställa att produkter som importeras till EU får likvärdiga kostnader för koldioxidutsläpp som de varor som produceras inom EU.

De nya förslagen ska täppa till luckor i lagstiftningen som annars riskerar att motverka syftet med CBAM. Jernkontoret tycker att det är positivt att kommissionen har tagit till sig av problemen men de presenterade förslagen är otillräckliga och skjuter i viss utsträckning bredvid målet. Förslagen handlar om export från EU, att CBAM ska utökas till att omfatta fler produkter och åtgärder för att motverka att exportörer kringgår lagstiftningen.

Ur konkurrenskraftssynpunkt är det idag problematiskt för många europeiska företag att de står inför högre koldioxidkostnader än globala konkurrenter när de exporterar sina varor. För export föreslås en tillfällig lösning under två år där 25 procent av intäkterna från CBAM ska användas för att kompensera företag som producerar produkter med hög exportintensitet. Ersättningen till företagen har dock ingen koppling till hur mycket företagen faktiskt exporterar.

– Det här är en extra viktig fråga för svensk järn- och stålindustri eftersom vi har en mycket hög andel export, säger Helén Axelsson, energi- och miljödirektör på Jernkontoret. Här behövs en långsiktig lösning som kopplar till företagens exportvolymer för att värna svensk konkurrenskraft på den globala marknaden.

Omfattningen av CBAM beskrivs på produktnivå och för järn och stål listas vilka specifika tullkoder som ingår. I kommissionens förslag utökas listan med 180 koder baserat på teoretiska kriterier för handelsintensitet och utsläpp.

– Utökningen till fler stålprodukter är tyvärr alldeles för begränsad och saknar produkter som vi länge påpekat borde ingå, säger Helén Axelsson. Historiska handelsflöden speglar inte alltid de framtida risker som företagen redan ser i sina värdekedjor så vi behöver fortsatt god dialog mellan industrin och lagstiftarna för att CBAM ska bli effektivt.

Här kan du läsa en tidigare intervju med Helén Axelsson om CBAM och export.