Outokumpu säljer resten av affärsområdet Långa produkter

Den 1 april meddelade Outokumpu att de svenska kvarvarande delarna av affärsområdet Långa produkter ska säljas till det italienska företaget Cogne Acciai Speciali. Orsaken till det är att Outokumpu i linje med sin strategi vill fokusera på kärnverksamheten, platta produkter i rostfritt stål och ferrokrom.

Under första halvåret 2023 kommer Outokumpu att ha avyttrat alla delar av sitt affärsområde Långa produkter, vilket omfattar tillverkningen av tråd, stång och rör av rostfritt stål. Foto: Outokumpu.

I juli 2022 aviserade Outokumpu att de skulle avyttra merparten av affärsområdet Långa produkter till det italienska företaget Marcegaglia Steel Group. Köpet, som bland annat omfattade Fagersta Stainless AB, fullbordades den 3 januari 2023. I denna affär ingick inte Outokumpus enheter för långa produkter i Degerfors och Storfors.

I lördags den 1 april meddelade Outokumpu att kvarvarande delar av verksamheten i Sverige som tillverkar långa produkter, det vill säga tråd, stång och rör, ska säljas till det italienska företaget Cogne Acciai Speciali, världsledande inom tillverkning av långa rostfria stål och nickellegeringar.

– Vår prioritet har varit att hitta en köpare även till de kvarvarande långa produktverksamheterna i Degerfors och Storfors. Vi är glada att vi i Cogne Acciai Speciali har hittat en ansvarsfull ny ägare även för denna verksamhet. Samtidigt är avyttringen ytterligare ett naturligt steg för Outokumpu i linje med vår strategi att enbart fokusera på vår kärnverksamhet, platta produkter i rostfritt stål och ferrokrom”, säger Matti Louhija, Head of M&A på Outokumpu i ett pressmeddelande.

Outokumpu räknar med att slutföra försäljningen inom ett par månader. Företagets övriga verksamhet i Degerfors, berörs inte av avyttringen.

– Outokumpu i Degerfors kommer att bestå av enheterna "Degerfors Quarto Plate", Outokumpus största plåtvalsverk, och "Plate Service Center" som är specialiserade på plasmaskärning, vattenstråleskärning och bockning av plåt, säger Jonas Nordlund, kommunikationschef för Outokumpu i Sverige.

Läs mer på Outokumpus webbplats: