Youtubers vloggar om Sandvik

Sandvik tar hjälp av youtubers för att sprida kunskap om verksamheten, företaget och hur det är att jobba där samt om teknikutbildningen vid Göranssonska skolan.

Bilder från Sara Songbird, Frida Tordhag och Thomas Sekelius vloggar.

Sandvik samarbetar med ett antal youtubers som under en dag i höstas fick besöka Sandvik och Göranssonska skolan i Sandviken. De fick bland annat prova på att skapa en 3d-printad produkt. I sina vloggar (videodagböcker) berättar de om upplevelserna.

Samtliga vloggar finns på Youtube, #sandvikDIY 

Vi kontaktade Hanna Meuser, Employer Branding Manager på Sandvik, för att få veta mer om det här:

Varför gör ni det här?

– Vi vill nå ut till unga då vi vet att det är redan när man är barn som framtidsdrömmar och intressen skapas. Och vi vill visa hur teknik, industri och tillverkning kan vara otroligt spännande och hur tekniken har sin plats överallt i vardagen. Youtube är idag en av de viktigaste kanalerna för att nå ut till barn och ungdomar, berättar Hanna Meuser.

Hur många youtubers har ni samarbetat med och kommer vi att få se fler vloggar?

– Vi har samarbetat med sex youtubers: Thomas Sekelius, Sara Songbird, Frida Tordhag, Hugo (Teryos), Jessica Pamlin och Anton (Anteeewalley).  Vi får se om det blir fler vloggar i framtiden, vi är definitivt mycket glada över det fantastiska engagemang och uppmärksamhet som detta samarbete har gett oss. 

Thomas Sekelius vlogg om besöket i Sandviken där han testar att göra en ljusstake.

Vilken slags respons har ni fått?

– Vloggarna publicerades på Youtube i slutet av november och redan under den första veckan hade filmerna visats sammanlagt mer än 157 000 gånger! Man kan vinna produkterna som tillverkades under besöksdagen genom att kommentera vloggarna på Youtube (tävlingsinstruktioner finns i respektive vlogg) och tusentals kommentarer har strömmat in där, avslutar Hanna Meuser.


Kontaktperson:

Anna-Karin Nyman, kommunikationsdirektör
anna-karin.nyman@jernkontoret.se, 070 206 75 62