"NORRBOTNIABANAN HELT OREALISTISK"

Banverket bedömer att Norrbotniabanan är ett riskprojekt, men regeringen och samarbetspartierna kör över myndigheten. Den kustnära järnvägen lägst upp i norr var det mest kontroversiella i 373-miljardersplanen för trafiksatsningar som regeringen och dess samarbetspartier presenterade på tisdagen. Banverket hade tidigare kommit fram till att projektet inte var lönsamt och att det inte fanns tillräckligt med pengar för bygget av banan. Miljöpartiets språkrör, Peter Eriksson, är av en annan åsikt, han menar att banan kortar restiderna markant för dem som bor längs Norrlandskusten och skapar utrymme för tungt långväga gods, som inte kan gå på lastbil.- Bara det att man får ordning på Haparandabanan innebär att man räddar 800 jobb på valsverket i Avesta, för då kan man fortsätta att frakta stål dit från det nya stålverket i finska Torneå. Annars bygger man ett nytt valsverk där, säger Peter Eriksson.

Dagens Nyheter, 2004-02-19