Hedersgåva till Bo-Erik Pers från Bergsskolan

Bergsskolan i Filipstad har försett gruv- och stålföretagen i Sverige med eftertraktad kompetens sedan 1830 och idag är samarbetet mellan skolan och industrin tajtare än någonsin. I samband med att Jernkontorets tidigare vd Bo-Erik Pers gick i pension uppvaktade Bergsskolan med en hedersgåva och tackade för Bo-Eriks viktiga insatser för skolan.

Bo-Erik Pers, tidigare vd på Jernkontoret, med hedersgåvan från Bergsskolan.

Bergsskolan i Filipstad är oerhört viktig för den svenska järn- och stålindustrin och har försett företagen med eftertraktad kompetens sedan 1830. Idag är samarbetet mellan skolan och industrin tajtare än någonsin och sedan 2020 driver Bergsskolan fyra utbildningar som skolan ansökt om att få bedriva som yrkeshögskoleutbildningar, med en stor andel tid förlagd som praktik ute i företagen. Skolan erbjuder utbildningar som är skräddarsydda för framtida medarbetare inom järn- och stålindustrin.

Men vägen dit har krävt en rad viktiga och delvis svåra beslut, i syfte att bevara skolans höga kvalitet och ytterligare stärka kopplingen till järn- och stålindustrin.

– Bo-Erik Pers har varit en otroligt viktig person för Bergskolan. Han har med stort engagemang varit djupt delaktig i att förändra och stärka utbildningsstrukturen och att införa ny ägarform. Detta arbete har rustat Bergsskolan som idag kan erbjuda högkvalitativa och eftertraktade utbildningar, säger Jan Håkanson, rektor vid Bergsskolan i Filipstad.

Unik hedersgåva

I samband med att Bo-Erik Pers gick i pension efter rollen som vd på Jernkontoret uppvaktades han av Bergsskolan med en unik hedersgåva, den första provgjutningen av Bergsskolans emblem som gjordes inför skolans 150-årsjubileum 1980.

– Gåvan symboliserar de många år som Bo-Erik har funnits i kretsen nära Bergsskolan, berättar Jan Håkanson.

Thomas Högblad, industrichef på Erasteel Kloster AB, överlämnade gåvan på Bergsskolans vägnar.

– Jag studerade själv på Bergsskolan innan jag kom till stålindustrin. Det är inte bara en fantastisk utbildningsplats, det är också en skola som bidrar till vår industris konkurrenskraft genom att utbilda studenter med rätt kompetens och som genom praktik lär känna företagen redan under studietiden. Bo-Eriks stora engagemang för Bergsskolan är vi många som ser och uppskattar, säger Thomas Högblad.

Bergsskolan i Filipstad. Foto: Bergsskolan.