Hur doftar omställningen? Nu lanseras parfymen Steel by Naim

En parfym som doftar stål tänjer på gränserna för vad som är möjligt. Svensk järn- och stålindustri måste vara beredd att tänja på gränserna, för att klara klimatutmaningen och för att behålla positionen som ledande stålnation i världen. Idag lanseras Steel by Naim.

Den 14 oktober lanserar Jernkontoret, designern Naim Josefi och parfymören Linda Landenberg Holst den nya doften Steel by Naim. Det är doften av en hållbar omställning.

– Steel by Naim är en doft som inspireras av den skandinaviska stjärnbeströdda midnatten och det kalla svenska stålet. I den lilla flaskan finns dessutom en vacker tråd av rostfritt stål från Outokumpu i Fagersta, en ekertråd som vanligtvis används till högkvalitativa cyklar, berättar Naim Josefi, modeskapare och stålentusiast.

– Utvecklingen av ståldoften har vi stöttat för att idén tänjer på gränsen för vad som är möjligt. Att tänja på gränsen måste vi vara beredda att göra hela tiden, både för att klara klimatutmaningen och för att behålla vår position som ledande stålnation i världen, säger Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret.

Sovour_Steel_by_Naim.jpg

Doften av världens häftigaste material

Stål finns överallt. Det finns i många produkter och de produkter som inte innehåller stål har ofta producerats med hjälp av stål. Många tillverkningsprocesser och slutprodukter blir mer hållbara tack vare svenskt stål. Konstruktioner kan göras lättare och starkare och stålet kan förlänga livslängden på både material och produkter. Stålets egenskaper kan bidra till ökad energi- och resurseffektivitet och finns dessutom i livsviktiga medicinska verktyg och applikationer.

Doften av 100 procent återvinningsbart

Efterfrågan på stål ökar i världen. Stål är ett av världens mest återvunna material och skrot är en värdefull resurs. Men skrotet räcker inte till produktion av allt det stål som behövs. Därför behöver vi också producera stål med järnmalm.

Doften av en hållbar omställning

Järn- och stålindustrin i Sverige leder den hållbara omställningen.

– Järn- och stålföretagen i Sverige ligger i framkant när det gäller de teknikskiften som krävs för att minska våra koldioxidutsläpp och bli fossilfria. När vi visar att det är möjligt då inspirerar vi både stålindustrin globalt och andra industrier, säger Gert Nilson.

Mer om doften Steel by Naim

Modeskaparen Naim Josefi har med en innovativ blick låtit stål inspirera honom till att ta modeindustrin till nya outforskade områden. Doften inspireras av den skandinaviska stjärnbeströdda midnatten och det kalla svenska stålet. Noter i doften är aldehyd, viol, metall, svartvinbär, tränoter, patchouli och olibanum.

Parfymen finns att köpa på naimjosefi.com

Recension: Exklusiva dofter med mycket doft i dropparna

Del 6 av den nya dokumentärfilmen Beyond stål visar utvecklingen av parfymen Steel by Naim:

Hela dokumentärfilmen (30 min) finns att se på Youtube.

I filmen nedan får du en glimt av tråden av rostfritt stål från Outokumpu i Fagersta, som finns i parfymflaskan: