Regeringens krisåtgärder ska stötta näringslivet

Under måndagen presenterade regeringen, Centerpartiet och Liberalerna åtgärder i ett krispaket som syftar till att bistå näringslivet med anledning av Corona-pandemin. Stålindustrin välkomnar politikens agerande, och särskilt förslagen om sjuklöneansvar och korttidspermittering.

Presentationsbilder från pressträff om krispaket för svenska företag och jobb. Regeringen.se

Stålföretagen har sedan Corona-pandemins start fokuserat på att skapa en säker arbetsplats för medarbetarna och upprätthålla en produktion utifrån rådande förutsättningar.

– De svenska stålföretagen känner av Corona-pandemin, den påverkar bland annat produktionen, infrastrukturen och transporterna. Men framförallt påverkar pandemin medarbetarna, och deras säkerhet är alltid viktigast för industrin, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Regeringens krispaket innehåller en rad åtgärder som syftar till att bistå näringslivet och minska de förödande mänskliga och ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin. Flera av förslagen har företagen själva varit med och lagt fram, läs gärna Svenskt Näringslivs artikel med förslag på krisåtgärder.

– Förslaget om sjuklöneansvar är naturligtvis extra viktigt för att företagen och deras medarbetare ska kunna agera ansvarsfullt och bidra till att minska smittspridningen. Förslaget innebär att staten tar ansvar för sjuklönekostnader under april och maj månad i år, säger Bo-Erik Pers.

Förslaget om korttidsarbete hade sedan tidigare presenterats och välkomnats av näringslivet, men får nu en ännu mer kraftfull subventionering.

– Bland regeringens åtgärder är korttidspermitteringen en av de viktigast just nu. Förslaget bygger på ett nytt system för stöd vid korttidsarbete som presenterades för en tid sedan, men här har subventioneringsgraden ökats. Förslaget innebär att företagen som drabbas hårdast, kan behålla medarbetare som under en period går ner i arbetstid, säger Bo-Erik Pers.