Stålbucklanstipendier till klubbarna som fostrat några av Sveriges bästa hockeytjejer

Jernkontoret, initiativtagare till tjejhockeyturneringen Stålbucklan, har delat ut stipendier om 10 000 kronor vardera till de klubbar som fostrat turneringen Stålbucklan 2019:s Bästa målvakt Ebba Svensson (Oskarshamn IK), Bästa back Ida Karlsson (Skogsbo SK) och Bästa forward tillika Mest värdefulla spelare, MVP, Lova Blom (Nyköpings HK).

Södermanland tog hem segern i Stålbucklan 2019. Foto: Bildbyrån.

– Vi är väldigt stolta att vi hade tre spelare från IK Oskarshamn representerade i Smålands lag i Stålbucklan. Extra kul att Ebba visade framfötterna och utsågs till hela turneringens bästa målvakt. Vi var många som följde matcherna med spänning i TV-soffan. Ekonomiska tillskott till ungdomsverksamheten är alltid välkomna eftersom den inte på egen hand bär alla sina kostnader. Vi kommer fortsätta satsa på våra ledare genom utbildning och annat som underlättar deras viktiga jobb. Utan duktiga ledare hade vi aldrig lyckats få fram tuktiga talanger som till exempel Ebba, säger klubbchef Martin Åkerberg, IK Oskarshamn.

– Vi i styrelsen för NHU är mycket glada och stolta över Lova Bloms framgångar. Detta ger våra aktiva tjejer, killar och ledare ett kvitto på det arbetet vi alla gör i föreningen. Lova är en ambassadör för föreningen och vi önskar henne ett stort lycka till i framtiden med de nya utmaningar hon tar för sig. Detta är också väldigt positivt för vårt arbete med att få fler tjejer i Nyköping att börja spela ishockey och blir en boost i arbetet med nyrekryteringen. Ett stort tack till förbundet och ett stort grattis återigen till Lova! säger Johan Wagner, huvudtränare NHU.

Jernkontorets stipendier är komplement till de prispengar som de bästa spelarna själva får, men syftar till att visa uppskattning för allt viktigt arbete föreningarna gör för att fostra och ge plats åt motiverade hockeyspelare.

– Vi vet att föreningarna ofta kämpar med tuffa ekonomiska förutsättningar, och vi vill med vårt stipendium visa dem uppskattning för allt viktigt arbete de gör för att fostra och ge plats åt motiverade hockeyspelare. Vi tror också att det gör vinnarna stolta att ha erövrat ett stipendium hem till sin klubb, säger Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret.

Skogsbo SK, som fostrat turneringens bästa back Ida Karlsson, tränar dessutom i Outokumpuhallen i Avesta. Outokumpu är en världsledande producent av rostfritt stål. Nyköpings HK, som fostrat turneringens bästa forward tillika MVP Lova Blom, sponsras redan idag av bland andra SSAB, en världsledande producent av höghållfasta stål.

2019 är sista året som turneringen går under namnet Stålbucklan, nästa år spelar både tjejer och killar i TV-pucken. Jernkontorets stipendier kommer dock att leva vidare som Stålbucklan.

Bakgrund

Jernkontoret startade Stålbucklan år 2006, då som en årlig turnering med sammansatta lag för tjejer mellan 14-16 år. Anledningen var att det saknades en turning för unga hockeytjejer. Sedan 2012 drivs Stålbucklan i Svenska Ishockeyförbundets regi och från och med nästa år blir den en del i ungdomsturneringen TV-pucken. Jernkontoret finns med som sponsor, från och med i år med ett stipendium som särskilt riktar sig till de bästa hockeyspelarnas moderklubbar.