Nytt metallforskningsinstitut bildas

Nu kraftsamlar den svenska gruv- och stålindustrin för gemensam forskning genom att bilda ett nytt institut, Swerim AB. Syftet är att skapa en mer effektiv forskningsverksamhet med större möjligheter att styra verksamheten mot än högre industrinytta i tät samverkan med de svenska gruv- och stålföretagen.

Företrädare för ägarna till Swerea AB undertecknar avtalet: Pia Sandvik (vd RISE), Hans Klang (ordf. Intressentföreningen för Korrosionsforskning), Bo-Erik Pers (ordf. MEFOR samt ordf. Stiftelsen Svensk Järn- och Metallforskning), Anna Davidsson (ordf. IVF:s Intressentförening) samt Lars Johansson (ordf. Svenska Gjuteriföreningen).

Bildandet sker genom en delning av det nuvarande forskningsinstitutet Swerea som ägs av näringslivet och staten tillsammans. Det som idag heter Swerea MEFOS och delar av Swerea KIMAB kommer att uppgå i det nya institutet, SWERIM AB. Resterande delar av Swereas verksamhet kommer att uppgå i RISE. Det nya metallforskningsinstitutet kommer att vara igång den 1 oktober 2018.

− Den svenska stål- och metallindustrin måste kraftfullt fortsätta att utveckla sina produkter och deras egenskaper för att behålla sin ställning på marknaden. Såväl material- som applikationsutveckling kommer att vara centralt för att företagen ska kunna fortsätta vara bland de ledande leverantörerna i världen, säger Bo- Erik Pers, vd på Jernkontoret och ordförande för Stiftelsen Svensk Järn- och Metallforskning.

Den svenska gruv- och stålindustrin gör bland annat stora satsningar för att bli de första i världen som skapar en fossilfri produktion av gruv- och stålprodukter.

− Vi är oerhört motiverade av att nå vårt mål om fossilfrihet. Det nya forskningsinstitutet är en viktig pusselbit för att nå dit, säger Bo-Erik Pers.

Kontaktpersoner:

Bo-Erik Pers, vd Jernkontoret och ordförande för Stiftelsen Svensk Järn- och Metallforskning samt MEFOR AB
bo-erik.pers@jernkontoret.se, 08 679 17 01

Anna-Karin Nyman, kommunikationsdirektör