Jernkontoret släpper nya avsnitt av Ståldialog

Nu lanserar Jernkontoret nya avsnitt av den uppskattade samtalsserien Ståldialog. Denna omgång träffar Jernkontorets vd Annika Roos representanter för forskning och industri, för nya engagerade samtal. Ytterligare avsnitt av Ståldialog planeras till hösten.

Under juni släpps nya avsnitt av Ståldialog. Jernkontoret vd Annika Roos möter i första avsnittet Tania Irebo-Schwartz, chef för affärsområdet Produktionsteknik på metallforskningsinstitutet Swerim, för ett samtal om industrins digitalisering.

Under våren 2022 lanserade Jernkontoret Ståldialog, samtal och filmer som lyfter fram människorna och idéerna som gör omställningen möjlig. I Ståldialog träffar Jernkontorets vd Annika Roos beslutsfattare inom näringsliv och det offentliga Sverige för engagerade samtal som kretsar kring den pågående hållbara omställningen.

– Ståldialog har blivit ett uppskattat format som lett till många spännande och intressanta samtal. De första sex avsnitten finns både i video- och poddformat , vilket bidragit till att fler kunnat ta del av dem, säger Hanna Escobar-Jansson, kommunikationsdirektör på Jernkontoret.

Under våren 2023 har nya avsnitt av Ståldialog spelats in och de släpps nu i juni.

Först ut, i avsnittet som släpps idag, är Tania Irebo-Schwartz som är chef för affärsområdet Produktionsteknik på metallforskningsinstitutet Swerim. Samtalet handlar om industrins digitalisering.

Därefter följer ett avsnitt med fokus på elfrågan där Per Holm, ansvarig för klimatpolitik på Energiföretagen och Johan Bruce, energidirektör på Skogsindustrierna och verksamhetsanvarig på SKGS, medverkar.

– Vi lanserade Ståldialog som resonerande samtal i en valrörelse med stundtals högt tonläge men vi sa redan från början att det här är ett format vi vill bygga vidare på. Samtalen är både intressanta och berikande! Det är därför väldigt kul att nu släppa fler avsnitt och ytterligare inspelningar är planerade till hösten säger Annika Roos, vd på Jernkontoret.

Alla avsnitt samlas på www.ståldialog.se

I den första säsongen av Ståldialog medverkade Marcus Hedblom, vd på Ovako, Eva Petursson, forskningschef på SSAB, Peter Larsson, regeringens samordnare i Västerbotten och Norrbotten, Göran Björkman, vd på Alleima, Robert Andrén, generaldirektör på Energimyndigheten och Darja Isaksson, generaldirektör på Vinnova.