Swedish Steel Prize 2023 till svenska Green Buffers

Vinnaren av internationella Swedish Steel Prize 2023 är Green Buffers från Avesta. De får priset för sin mycket sofistikerade användning av energiabsorberande höghållfast stål för att göra tåg säkrare för passagerare och mer ekonomiska för tågoperatörer.

Avestaföretaget Green Buffers har utsetts till 2023 års vinnare av Swedish Steel Prize och firades vid prisceremonin i Stockholm den 11 maj. Foto: SSAB/steelprice.com

SSAB:s årliga tävling Swedish Steel Prize prisar ingenjörskonst, samarbete och stålinnovationer som leder till en bättre och mer hållbar värld. Vinnaren belönas med ett diplom och en statyett av skulptören Jörg Jeschke.

Avestaföretaget Green Buffers har utsetts till 2023 års vinnare och firades vid prisceremonin i Stockholm den 11 maj. De får priset för sin mycket sofistikerade användning av energiabsorberande höghållfast stål för att göra tåg säkrare för passagerare och mer ekonomiska för tågoperatörer.

– Green Buffers har introducerat höghållfast stål för absorbering av energi mellan tågvagnar. Det möjliggör kundanpassade designlösningar för preciserad energiabsorption på flera nivåer. Befintliga tåg kan utrustas med Green Buffers koppel, vilket möjliggör snabb implementering och förbättrad säkerhet inom tågtransporter, säger Eva Petursson, ordförande för Swedish Steel Prize-juryn och chef för SSAB:s research- och innovationsavdelning.

Nästa generations tågkopplingsteknologi

Befintliga system för att hantera tågkollisioner är ålderdomliga. Gällande standard bygger på teknologi från 1960- och 1970-talet och även mindre olyckor resulterar i urspårningar. Det var här Roger Danielsson och hans kollegor på Green Buffers såg utrymme för förbättring. Med inspiration från bilindustrin har de utvecklat ett energiabsorberande system som bygger på höghållfast stål och som gör tåg säkrare för passagerare och mer ekonomiska för tågoperatörer.

Systemet består av tolv deformerbara enheter som monteras i kopplen mellan tågvagnarna i hela tågsetet. Vid en kollision viker sig stålprofilerna av Strenx® 700 MC som ett dragspel och absorberar energin från sammanstötningen på mindre än en sekund. Genom att avvärja den första och högsta kraftutvecklingen, och genom att minimera påföljande krafter, distribueras energin från en kollision på ett kontrollerat sätt.

– Till skillnad från bilar, så är så gott som alla tågkollisioner frontala. Det här ger vårt system en enorm betydelse, säger Roger Danielsson. Genom att utrusta de energi-absorberande enheterna med sensorer kan statusen i varje enskild buffert övervakas, vilket ger möjlighet att kraftigt reducera stilleståndstid efter en kollision.

Med sitt innovativa system och med sin ambitiösa målsättning – noll okontrollerade urspårningar på grund av tågkollisioner – har Green Buffers potential att revolutionera tågsäkerhet, skriver SSAB i sitt pressmeddelande.

I anslutning till Swedish Steel Prize 2023 kommer SSAB att donera 100 000 kronor till UNICEF för att stödja deras arbete för kvalitativ utbildning och möjligheter till lärande för barn och ungdomar i hela världen.

Se även: www.steelprize.com

 

Relaterad information:

www.Stålnytta.se – om hur svenska produkter av stål bidrar till en hållbar utveckling när de används, #stålnytta.