Sveriges första bil från Surahammas bruk på vägarna igen

Den 1 juni provkörde astronauten Christer Fuglesang Sveriges första bil. Bilen från 1897 byggdes av ingenjör Gustaf Eriksson vid Surahammars bruk. Han fortsatte sedan sin verksamhet på Vagnfabriken i Södertälje (Vabis), som då ägdes av Surahammars bruk.

Surahammarbilen, en 124-årig raritet i Tekniska museets samlingar, provkördes den 1 juni av Christer Fuglesang, astronaut tillika ordförande för museet. Foto: Mostphotos.se och Tekniska museet.

I slutet av 1800-talet, när försäljningen av järnvägsmateriel minskade, behövde Surahammars bruk nya lämpliga produkter att tillverka och sälja. Bilentusiasten och valsverksingenjören Sjunne Amilon förespråkade att bruket skulle börja tillverka automobiler. Det blev därför en ingenjör vid Surahammars bruk, Gustaf Eriksson, som lyckades bygga Sveriges första motordrivna bil, en konstruktion med fotogenmotor, eftersom bensin ansågs vara för explosionsfarligt. Gustaf Eriksson fortsatte sedan sin verksamhet på Vagnfabriken i Södertälje (Vabis), som vid denna tid ägdes av Surahammars bruk. Läs mer om dessa personer i Jernkontorets julkalender den 12 december 2019

Denna första experimentbil har aldrig rullat några längre sträckor. Sedan 1927 har bilen funnits i Tekniska museets samling i Stockholm, uppställd i Maskinhallen. Men nu har bilen fått nytt liv – efter tusentals timmar på verkstad. Målet med reparationerna som pågått under tre år, har varit att museet ska kunna visa upp bilen i full funktion.

Premiärturen skedde den 1 juni 2022 utanför Tekniska museets entré med astronauten Christer Fuglesang bakom ratten. Evenemanget var en del av Tekniska museets hållbarhetsdagar då både historiska transportmedel och framtidens fordon visades upp.

– Att väcka liv i de här historiska föremålen ger en så mycket större upplevelse av teknikhistorien, säger Christian Stadius, chef för Tekniska museets samlingsavdelning i ett pressmeddelande. Han fortsätter:

– I stället för att stå tysta i en glasmonter kan vi nu uppleva ljudet, doften, stämningen och se maskineriet i rörelse. På det sättet förstår vi mycket bättre hur den tidens innovatörer engagerade sig för att, med teknikens hjälp, lösa sina stora utmaningar, precis som vi nu måste göra för att utveckla framtidens hållbara fordon.

 

Mer information:

Än i dag tillverkar Surahammars bruk komponenter till fordon, se artikeln Surahammars Bruk möjliggör för elektrifiering av fordonsindustrin.

Se inslag om detta och intervju med Christer Fuglesang på TV4:s program "Efter fem"

På SVT Nyheter kan du se klipp från den första åkturen (klicka på bilden):

Filmklipp från premiärturen (svt.se)