Stålindustrin deltar på FN:s havskonferens i New York

Den 5−9 juni deltar representanter från Jernkontoret och den svenska stålindustrin i FN:s internationella havskonferens i New York. Jernkontoret kommer under ett sidoevent tillsammans med Svenskt Näringsliv och Zero Vision Tool att visa upp goda exempel på hur industrin arbetar för att nå FN:s globala mål.

Jernkontoret deltar också under Havs- och Vattenforum i Göteborg den 16−17 maj tillsammans med SSAB och Höganäs AB.

− Vi vill visa att näringslivet arbetar ­aktivt med havs- och vattenfrågorna och beskriva hur vi gör det. Det finns många goda exempel där företag, kommun, landsting och forskare samarbetat och uppnått fantastiska resultat. Vår förhoppning är att dessa resultat kan tillämpas av andra länder och vi är på plats för att delta i den dialogen, säger Sophie Carler, rådgivare i miljö- och hållbarhetsfrågor på Jernkontoret.

Under sidoeventet Swedish Initiative for Agenda 2030, som Jernkontoret arrangerar tillsammans med Svenskt Näringsliv och Zero Vision Tool den 6 juni, lyfts under en intensiv frågestund exempel på hur industrin arbetar för att nå flera av FN:s globala mål, framför allt det fjortonde målet som handlar om hav och marina resurser­­. Höganäs AB kommer att berätta om MINRENT, ett forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material som undersöker hur slagg kan rena vatten. SSAB kommer att visa hur de arbetat med myndigheter och andra för att genomföra gemensamma vattenkontroller utanför Oxelösund, så kallad samordnad recipientkontroll.

− Våra företag är globala och det känns därför självklart att delta i denna viktiga internationella konferens. Sverige är tillsammans med Fijiöarna organisatör för Ocean Conference och vi har ett ansvar att visa vad vi gör för att bidra till de globala målen och hoppas att det kan vara till användning för andra länder, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Kontaktperson:

Sophie Carler, rådgivare i miljö- och hållbarhetsfrågor
sophie.carler@jernkontoret.se, 08 679 17 18